27 January 2010

Teoria Hartiei

Faci hartii ca sa obtii hartii, pentru a depune hartii, pentru a primi alte hartii... iar la final rezultatul este o hartie.

26 January 2010

Viata in comunism

In urma cu cateva saptamani am fost la piesa de teatru Sinucigasul care se joaca la TNB. Va recomand sa o vedeti. Este o piesa trista, dar deosebit de buna, de profunda si de bine jucata.
.
Mi-am adus aminte 2 replici din aceasta piesa de teatru a carei actiune se petrece in preajma revolutiei bolsevice.
.
Prima replica: "In zilele noastre doar mortii pot spune ceea ce gandesc vii"
.
A doua replica:
"- In socialism nu o sa mai fie oameni!
- Dar ce o sa fie?
- Mase!"

22 January 2010

Cum Ne Aparam de Flacara Violet si Atacurile Energetice

In ultimele zile avem de-a face cu o adevarata epidemie de OTV in mass media autohtona. Peste tot gasim materiale care mai de care mai senzationale. Ne dam in barci cu Flacari Violet, cu Atacuri Energetice, cu para-psihologi, bio-energeticieni si alti scamatori de balciuri din dosul unui targusor de provincie.
.
Fie ca ne place, fie ca nu... acesta este nivelul politicii si mass-mediei din Romania. Inca nu suntem la un nivel la care sa depasim aceasta cultura a bizarului si a misticului. Inca nu am invatat ca in lumea civilizata s-a inventat fizica, medicina, chimia, psihologia, neurologia si alte "logii" care dau explicatii rationale bazate pe fapte, cifre si experimente.
.
Atunci cand oamenii nu isi pot explica ceva pun acel "ceva" pe seama supranaturalului sau a divinitatii. Doar ca in decursul istoriei omenirii pentru imensa majoritate a "ceva-urilor" mistice s-au descoperit explicatii stiintifice.
.
Acest apetit pentru senzationalul frivol este o dovada a nivelului cultural general al romanilor. Faptul ca acest fenomen se extinde si la "clasele conducatoare" este o confirmare ca avem liderii pe care ii meritam.
.
Supradoza de OTV in reluare in direct, de infractiunile de la ora 5, de tzatze si buci expuse pe primele pagini ale ziarelor, de stiri despre oamenii de pe langa sport (aka Fotbal) si de blogari cu degete spurcate are acest efect. La un moment dat ajungi sa crezi ca acesta este normalul...
.
Cum ne putem apara de Flacara Violet si de Atacurile Energetice? Simplu. Spunand pas acestei labe intelectuale la cel mai inalt nivel. Inchidem TV-ul (sau dam pe discovery sau national geografic), nu mai cumparam ziare si cand auzim obsesiv in jurul nostru despre aceste subiecte de interes e bine sa repetam "Sunt mai inteligent de atat".

20 January 2010

Marlanie corporatista in pofida Responsabilitatii sociale...

Va relatez o poveste pe care un prieten al meu a trait-o in relatie cu o companie foarte mare din Romania si care se lauda de zor ca este responsabila social. Povestea prietenului meu numai responsabilitate nu sugereaza. Vom numi compania "C" (de la companie). Mentionez ca stiu aceasta poveste de la prietenul meu si nu cunosc punctul de vedere al companiei. Totusi nu am nici un motiv sa nu cred ceea ce el mi-a povestit.
.
In a doua parte a anului trecut la compania C au inceput proceduri de restructurare care includ si disponibilizari colective. Vizat de disponibilizari a fost si prietenul meu. El spune ca din echipa de 15 persoane din care facea parte doar el si cu inca un coleg au atins obiectivele stabilite, restul nereusind sa atinga obiectivele. Atat prietenul meu si colegul care a atins obiectivele au fost trecuti pe lista de disponibilizari.
.
Daca este adevarat ceea ce mi-a spus prietenul meu (si nu am nici un motiv sa nu il cred) este interesant cum o companie cu un bun renume nu ia in calcul eficientizarea atunci cand face restructurari. Pana la urma eficientizarea este principalul motiv pentru restructurarea unei companii. Si daca obiectivul este eficientizarea de ce sunt disponibilizati si angajatii care sunt eficienti.
.
Dovada de marlanie nu este ca prietenul meu a fost disponibilizat desi era unul dintre cei mai eficienti din departamentul de care facea parte. Urmeaza...
.
Afland ca urmeaza sa fie disponibilizat prietenul meu s-a apucat sa isi caute de lucru. Spre fericirea sa sau spre durerile sale de cap a reusit sa isi gasesca de lucru la o alta firma. Pentru prietenul meu perioada de preaviz a inceput la 1 ianuarie si se incheie la 28 februarie. Cei de la firma la care si-a gasit de lucru l-au intrebat daca poate incepe de la 1 februarie si nu de la 1 martie. Prietenul meu a incercat sa isi incheie socotelile cu compania C pentru a putea sa se duca la noul loc de munca.
.
Timp de cateva saptamani a incercat sa discute cu departamentul de HR de la compania C pentru a incheia perioada de preaviz mai devreme. Desigur ca in dulcele stil, HR-ul a refuzat pe motiv ca "nu se poate". Acum de ce nu se poate nu se stie exact pt ca pana la urma daca un om pe care l-ai dat afara de la firma si-a gasit de lucru in alta parte de ce sa nu il ajuti. Nu e fizica nucleara sa faci 2-3 hartii.
.
Vazand ca nu reuseste sa isi rezolve problema cu HR-ul din Romania, prietenul meu a contactat HR-ul de la sediul central al companiei C care nu este in Romania. Surprinzator HR-ul de la sediul central a spus ca nu este nici o problema sa plece mai devreme.
.
Dupa ce HR-ul de la sediul central a contactat HR-ul din Romania, surprinzator, "s-a putut" ca prietenul meu sa isi incheie socotelile mai devreme cu compania C.
.
Dar nici asta nu este marlania cea mare...
.
Dupa ce surprinzator s-a putut, HR-ul din Romania i-a inaintat prietenului meu niste hartii pentru incheierea socotelilor.
.
Citind aceste hartii, prietenul meu a descoperit ca brusc el nu mai este disponibilizat. Acum el isi incheie de comun acord contractul de munca. Deci daca esti in procedura de disponibilizare si iti gasesti de lucru si vrei sa pleci mai devreme de la vechea firma, brusc nu mai esti disponibilizat, ci chiar vrei sa iti inchei contractul de munca...
.
Aceasta schimbare minora de titulatura are implicatii majore. Pentru ca a pacatuit prin a isi gasi de lucru dupa ce a fost anuntat ca va fi dat afara, prietenul meu trebuie sa renunte la salarii compensatorii si la bonusul pentru indeplinirea obiectivelor. Desigur ca oficial el chiar vrea sa renunte si vrea sa plece de la angajator.
.
Aceasta mi se pare o dovada de marlanie de ultima spetza. Daca tot dai afara un om, de ce sa ii pui bete in roate cand el isi gaseste de lucru (mai ales intr-o perioada in care somajul creste)? Cat de jigodie sa fii sa spui ca odata ce un om este in perioada de preaviz la disponibilizare colectiva, de fapt isi incheie contractul de buna voie... din simplul motiv ca si-a gasit de lucru la o alta firma.
.
Imi pare atat de tipic pentru valorile noastre... Daca cineva e VINOVAT ca si-a gasit de lucru si vrea sa munceasca, atunci el trebuie penalizat...
.
Daca povestea aceasta s-ar fi intamplat la o firma micutza poate ca as fi dat vina pe un patron imbecil. Dar aceasta poveste s-a intamplat la una dintre cele mai mari firme din Romania, o companie multinationala, o companie care se bate cu pumnul in piept ca este responsabila social, ca este alaturi de romani etc.
.
Cat de relevant este plantarea a 2 pomi cand aceeasi firma isi penalizeaza fostii angajati pentru ca si-au gasit de lucru...?

10 January 2010

De ce unii cred ca marketingul este creativ

Acest post nu este despre inovarea in marketing, ci despre ideea falsa in opinia mea ca unul din atributele marketingului este crativitatea, astfel persoanele care lucreaza in marketing ar trebui sa dea dovada de creativitate.
.
Marketingul pare creativ pentru unii pentru acei "unii" nu sunt suficient de bine pregatiti si nestiind ce trebuie sa faca - ce solutie sau ce algoritm sa aplice - sunt nevoiti sa inventeze ceva. Astfel marketingul cere creativitate. Totusi daca cei care aplica marketingul ar fi mai bine pregatiti ar sti ce solutie sa aplice si astfel nu ar fi nevoie de creativitate. Cei care nu sunt bine pregatiti in marketing trebuie sa fie creativi pentru a "(re)inventa roata".
.
In cei peste 100 de ani de cand exista marketing (asta daca nu luam in calcul si unele componente ceva mai vechi precum promovarea) s-au identificat suficiente strategii, tactici, metode si tehnici pentru toate componentele marketingului - strategie, cercetare, proiectare de produs, stabilirea pretului, comunicare si distributie.
.
Creativitatea reala in marketing apare atunci cand exista un aport personal unic pana in acel moment la o tactica sau o tehnica de marketing. Creativitatea este foarte importanta in comunicarea de marketing, dar doar la nivel de implementare - executie, nu si la nivel de strategie sau tactica de comunicare.
.
Pe langa comunicare si in celelalte componente ale marketingului poate aparea creativitatea (si de multe ori este binevenita), dar tot ca o serie de optimizari ale tehnicilor sau strategiilor deja existente.
.
Nu este nevoie sa inventam apa calda decat daca pana acum nu o cunoastem.
.
Cu cat stii mai multe, cu atat iti dai seama cat de putine stii...