18 June 2010

Chivu, Bergenbier, Lobont, Ursus, Nationala, Branding, Fotbal

Pentru multa vreme Bergenbier a fost sponsor al echipei nationale de fotbal a Romaniei. Brandul Bergenbier a fost unul dintre cel mai bine construite branduri locale si, in opinia mea, cel mai bine construit brand local de bere (la quasi-egalitate cu Ursus).
.
Bergenbier s-a asociat cu fotbalul. Multi ani ...
.
La finalul lui 2008 s-a incheiat contractul de sponsorizare cu FRF. La noua licitatie a pozitiei de sponsor al echipei nationale, Bergenbier a facut o oferta suficient cat sa nu se spuna ca nu a facut una. Adevarul este ca noul management (din acea vreme) dorea repozitionarea brandului Bergenbier, repozitionare care s-a concretizat in rebrandingul costisitor si esuat din 2009.
.
Locul Bergenbier ca sponor al echipei nationale de fotbal a fost luat de Ursus, un alt brand local foarte puternic si bine construit.
.
Acum, odata cu revenirea din 2010 a lui Mihai Ghyka la conducerea producatorului Bergenbier asistam la un proces de "De-Re-Branding". Se incearca pe cat posibil revenirea la brandul Bergenbier dinainte de 2009. Primul demers a fost reintroducerea "zilei barbatului" si odata cu aceasta sarbatoare revenirea la vechea reteta de bere (reteta originala) si la culoarea galbena a ambalajului. Cel mai probabil nu se va reveni la logo-ul vechi...
.
Asocierea cu fotbalul este necesara daca se doreste revenirea la brandul original. Totusi momentan nu este posibila o asociere cu echipa nationala (si intr-o buna masura nici nu ar fi de dorit) pentru ca sponsor este Ursus.
.
Campionatul mondial de fotbal este un prilej de comunicare care nu putea fi ratat de catre un brand de bere care vrea sa se asocieze cu fotbalul.
.
Astfel Bergenbier a devenit sponsor al transmisiunilor TV ale meciurilor de la CM, pe site-uri de sport este sponsor al relatarilor trimisilor speciali din Africa de Sud...
.
In comunicarea TV Bergenbier a apelat la un mic truc - folosirea a doua figuri importante din echipa nationala - Cristian Chivu si Bogdan Lobont in spotul TV.
.
Prin apelarea la cei doi, Bergenbier a evitat si asocierea cu "succesul" nationalei de a sta acasa la tv in timpul CM din Africa de Sud. Pana la urma cei doi - Chivu si Lobont - sunt unii dintre cei mai apreciati fotbalisti.... ok... Lobont e de ceva vreme rezerva la AS Roma, dar Chivu a castigat Liga Campionilor cu Inter Milano.... ce le-am putea reprosa?
.
Ceea ce mi se pare absolut surprinzator este faptul ca Ursus nu si-a asigurat exclusivitatea asupra asocierii cu echipa nationala. Sa fii sponsorul echipei nationale, iar capitanul acesteia sa promoveze un alt brand concurent trebuie sa fie cel putin stanjenitor... dar asta e ... daca nu s-au facut contractele la timp...
.
A... Ar mai fi ceva... Cristi Chivu este un adevarat paradox de marketing... el promoveaza (sau a promovat) Bergenbier, Coca Cola, Mercedes si Samsung.... cele 4 branduri se potrivesc perfect.... Nu e vina lui, el doar incaseaza niste bani... dar sa asociezi Mercedes cu Bergenbier.... e prea mult.