TVA-ul este un impozit pe consum. Prin natura sa el este platit de catre consumator - adica de catre populatie.
.
Trecand peste oportunitatea cresterii TVA, care este nula in timpul unei recesiuni si ar fi fost de dorit in 2006-2008 pentru a tempera consumul, as vrea sa vedem cu cat ar trebui sa creasca preturile.
.
Vom pleca de la ipoteza ca intreaga majorare de 5 puncte procentuale se va transfera in pret.
.
Momentan (pana la 1 iulie) daca pretul fara TVA al unui produs este de 100 de lei, pretul sau final (cu TVA) este de 119 lei. Dupa 1 iulie va fi de 124 de lei.
.
Cresterea este de 5 lei, deci 4.2% din pretul initial. Astfel toti cei care spun ca preturile vor creste cu 5% sau chiar mai mult, ar fi cazul sa invete putin matematica de baza.
.
Ceea ce se va intampla foarte probabil este ca multi dintre comercianti vor profita de aceasta ocazie pentru a creste preturile dincolo de cresterea TVA-ului, profitand de ocazie si de asteptarile de crestere a preturilor.
.
De exemplu daca la o terasa o bere costa acum 5 lei (avand o cota de 19% TVA), ea ar trebui sa coste de la 1 iulie 5.21 de lei. Cel mai probabil ea va fi listata la 5.5 sau chiar 6 lei.
.
Cred ca, din pacate, cei mai multi comercianti vor profita de aceasta ocazie pentru a creste preturile dincolo de impactul cresterii TVA-ului. Intr-un caz ideal, comerciantii si producatorii ar putea incerca sa absoarba macar partial aceasta crestere fara a o translata integral catre consumator. Dar cred ca a noastra cultura de business este inca prea tanara pentru astfel de abordari.