Zilele trecute am citit in Brand4Brands cum ca la Facultatea de marketing din ASE Bucuresti inca mai sunt profesori care INTERZIC folosirea termenului de “Brand”.
Ioana si cu mine am facut aceasta facultate, fiind chiar parte din prima promotie de marketeri iesiti din Facultatea de Marketing, proaspat separata de cea de Comert (in 2005). Amandoi datoram multe dintre cunostintele noastre acestei facultati si profesorilor pe care i-am avut. Cred ca pentru mine si pentru Ioana a fost cea mai buna facultate pe care o puteam face in Romania anilor 2001-2005.
Adevarul este ca am avut cativa profesori excelenti de la care am invatat o multime de lucruri interesante si utile. In acelasi timp ei au fost minoritari.
Foarte multe dintre materiile pe care le-am facut in 4 ani de facultate nu au avut nici cea mai mica utilitate si asta o spun dupa 4 ani de afaceri. Si acum la 6 ani dupa examenul de merceologie alimentara ma intreb la ce mi-a folosit sa stiu daca acidul oleic este saturat sau nesaturat.
La fel nu am aflat inca de ce la materia „design si estetica” jumatate din cursuri au fost despre istoria prafuita, putzitoare si inutila a designului.
Am avut parte si de profesori care nimerisera din greseala acolo sau poate erau „mana neagra a sortii”. La un moment dat am crezut ca o anumita catedra (cea de stat*****a) este un soi de azil pentru dezaxate mintal.
Sunt curios cum adevarul absolut poate fi detinut de o mana de oameni care, sincer vobind, in marea lor majoritate nu au facut marketing nici macar o luna. O parte dintre cadrele didactice sunt excelenti pedagogi si stiu bine teoria pe care o explica, dar marketingul se face… nu se studiaza…
Daca unui student i se cere la examen sa dea definitii invatate mecanic si i se cere sa toceasca in cel mai pur spirit al suprasolicitarii irationale a memoriei, ce putem sa asteptam de la viitorul „om de marketing”?
Cu siguranta buna cunoastere cu date exacte a istoricului definitiilor marketingului date de 30 de autori va ajuta in mod semnificativ o companie sa „isi maximizeze profitul in conditiile satisfacerii nevoilor clientilor”.
Imaginati-va ca intr-o sedinta a departamentului de marketing dintr-o companie medie juniorul proaspat angajat va puncta decisiv in dezbaterea referitoare la elaborarea noii oferte printr-o indelungata prelegere memorata pana la virgula referioare la orietarea catre client si nemarginita grija a angajatilor companiei fata de acesta si, desigur, ilustrand „abordarea sistemica” a procesului de studiere a nevoilor, dorintelor si preferintelor consumatorilor. Acest discurs va fi presarat cu citate din marii autori ai cartilor de marketing tip „enciclopedia in 15 volume a teoriei coacerii cozonacului cu nuca”.
Revenind putin la termenul de „Brand”. Nu toti profesorii iti interzic sa il folosesti – exista si dizidenti la teoria ca brand = marca comerciala. Altii stramba putin din nas, dar te lasa in pace… poate ca ar vrea si ei sa il foloseasca, dar mai pe ascuns asa…
Ma intreb cum am putea noi, la PICANT, sa tinem un training de marketing sau de comunicare de marketing, sau de organizare de evenimente sau de participare la targuri si expozitii fara a folosi acest cuvant.
Intr-o lume in care perceptia este dominatoare si in care oamenii cheltuie sume nejustificate pe produse „de firma”, cum putem invata marketing fara a folosi termenul de Brand.
De ce oare la Facultatea de marketing nu este lectura obligatorie cartea „Cele 22 de legi imuabile ale marketingului”? Desi nu foarte actuala, aceasta carte este de nelipsit din educatia oricarui om de marketing.
De ce buchisirea unor definitii este mai importanta decat intelegerea conceptelor? De ce facultatea de marketing (stiti cu interconectarea dinamica la piata) nu se interconecteaza cu piata fortei de munca – segmentul marketing si comunicare ?
Inca ceva… faptul ca unii oameni sunt angajatii unei institutii de invatamant superior si se intrunesc la sedinte in camera 1402 ii face sa fie singurii detinatori ai adevarului absolut despre marketing ?
Nu vreau sa arunc cu noroi in scoala care m-a ajutat atat de mult in acumularea cunostintelor, ci doar sa fac o critica menita sa imbunatateasca rezultatele sale.
Daca si Phoenix este o marca comerciala …
No comments:
Post a Comment