Prima ineptie este legata de un subiect dezbatut pe grupul marketing liders. Aceeasi exprimare se gaseste si pe blogul lui C. Manafu si pe un alt blog care se cheama ceva cu Brand Maker... In toate aceste medii se vorbea de "Rebrandingul Dacia" odata cu noul Sandero si schimbarea logo-ului....
BAI fratilor... rebranding inseamna altceva decat schimbare de logo. Poti sa ai schimbare de logo fara rebranding (cum a fost cazul cu Dacia) si poti sa ai rebranding fara schimbare de logo. Rebranding inseamna schimbarea valorilor fundamentale ale brandului, schimbarea promisiunii facute. In plus ca un rebranding sa fie cu adevarat rebranding trebuie ca si publicul tinta sa accepte in constiinta sa schimbarea valorilor.
A doua ineptie este ceva mai veche legata tot de brand si branding... infinit de multe angentii de publicitate si servicii de comunicare spun ca fac "branding". Mai concret fac design de logo, eventual naming, aleg un slogan, fac carti de vizita si foi cu antet si, optional, site web. Desigur ca Logo-ul, sloganul si numele sunt alese la inspiratie, fara a avea cercetari bine fundamentate in spate, si fara a avea o pozitionare sau un brand essence.
Asta intr-un caz fericit se cheama identitate formala, care este componenta vizibila a brandului. Un brand inseamna suma caracteristicilor tangibile si intangibile care individualizeaza o oferta si o fac unica... sau daca vreti suma perceptiilor si convingerilor publicului tinta referitoare la o oferta (sau o entitate).
A treia ineptie este dintr-un comunicat de presa venit astazi. Citez "Tinerii profesionisti isi incep de multe ori cariera direct din pozitii de low to middle management si isi croiesc drumul prin ambitie si dedicare spre promotii foarte bine platite. " ... "Promotion" din engleza nu se traduce promotii.... dar... deh... unii nu au notiuni elementare de ROMANA... dar probabil ca au luat bacalaureatul cu brio.
A patra ineptie este confuzia permanenta dintre MARKETING si COMUNICARE de MARKETING. Avem joburi de Marketing Manager care are doar atributii de comunicare. Vorbim despre marketing on-line (concept care exista), dar de fapt vorbim de COMUNICARE ON-LINE. Mai nou vorbim de Mobile Marketing (adica pe telefonul mobil)... in cate situatii este vorba de marketing adevarat? De cate ori se va stabili pretul unui produs prin telefonul mobil? Sau cate produse si servicii pot fi Distribuite prin telefonul mobil? Oare nu e Mobile Communication?
Cea mai tare chestie este o definitie auzita nu demult Marketingul este o ramura a comunicarii. Din fericire persoana care a dat aceasta definitie nu are pretentii de guru in marketing, asa ca este de iertat.
Ultimul racnet este "viralul"... hai sa facem o campanie pe viral... hmmmm daca faci un filmuletz si il arunci pe youtube si apoi dai un mic spam cu el... NU E VIRAL. o campanie DEVINE VIRALA... e drept ca poti sa o ajuti sa devina...
Alta chestie care mie mi-a dat eroare de procesare este din ultima editie AdBrake in care s-a tot vorbit de "Agentiile Interactive" ... la un moment dat s-a pus problema ce este o agentie interactive si cu ce este ea deosebita fata de o agentie de publicitate (comunicare) obisnuita. Cei 5 guru prezenti in prezidiu au nu au reusit sa dea o definitie coerenta.
Oricum e cool sa ai o "Agentie Interactive" care sa iti faca "Mobile Marketing" si "On-line Marketing", sa faci cate un "branding" si un "rebranding" la 18 luni si la final sa obtii o "Promotie" pe un post mai bun.
1 comment:
Mda, si eu ma confrunt cu aceleasi ineptii zi de zi si parca vorbesc la pereti. Cred ca aceasta confuzie intre brand si identitate de brand e atat de mult incetatenita incat si multi dintre cei care "fac" branding folosesc cuvintul "re-branding" atunci cand doar schimba identitatea.
Cat despre Dacia, eu am preferat sa nu scriu desi era un post care mi-ar fi adus cateva sute de vizitari ale paginii in zilele respective (noroc ca nu-s comercial si nu ma intereseaza traficul prea mult :)) ). Mi-am exprimat insa parerea pe alte bloguri pe care s-a mentionat subiectul. Dacia si-a schimbat logoul intr-o tentativa de a se apropia mai mult de consumatorii de pe pietele pe care au succesul cel mai mare, adica America de Sud sau Asia unde "scutul" ca si simbol nu inseamna mare lucru. Personal, cred ca nu e nici o evolutie si nici o involutie. E o schimbare de identitate de pe urma careia vom vedea ce vor obtine. Insa despre re-branding nu poate fi vorba.
Post a Comment