Sunt momente cand pur si simplu vezi mai bine totul decat pana atunci... sunt acele momente de "revelatie" in care deodata toata ceata care iti domina privirea dispare si lucrurile sunt clare... Arhimede cu al sau "eureka" sau "evrika" este poate cel mai popular exemplu pentru astfel de momente.
.
Cand ceata asupra managementului unei companii si asupra afacerii per ansamblu se ridica, atunci incepi sa intelegi care sunt motoarele diverselor companii, care sunt ACELE DIFERENTE care duc fie la esec sau mediocritate, fie la succes si intrarea in legenda.
.
Cand se ridica aceasta ceata vezi sistemul deosebit de complex care inseamna o afacere de succes, cu zeci de factori care influenteaza intr-o masura mai mare sau mai mica rezultatele unei activitati.
.
Desi sunt atat de multi si fiecare ii determina pe celilalti si se interconditioneaza, de fapt sunt doar cativa factori cu rol dominant (ceilalti sunt importanti, dar au roluri secundare si necesare).
.
Diferenta dintre SRL-ul care nu are habar pe ce lume traieste si corporatia hamesita de profituri si reduceri de costuri este doar una de dimensiune. Adevaratele diferente dintre companiile care ajung adevarate legende si cele care intr-un caz fericit ajung doar in categoria "Contraexemple" sunt date de viziunea si caracterul oamenilor din spatele afacerilor.
.
Cei care au scopuri marete sunt cei care reusesc sa intre in legenda. Probabil ca sunt mult mai multi care au scopuri marete, dar esueaza decat cei care si reusesc, doar ca daca ne uitam si cu mai mare atentie vom vedea ca de fapt cei care au esuat nu au avut inradacinat in adancul lor un scop inalt sau poate au nimerit un context nefavorabil.
.
Cand iti propui sincer ca prin afacerea ta sa contribui decisiv la eradicarea saraciei, aceasta afacere nu are cum sa dea gres. Vedeti ca e marcat cuvantul sincer... poate ca nici nu e bine sa spui public care este scopul suprem al afacerii pe care o conduci... e nevoie sa il stie doar cei din interiorul firmei.
.
Cand vrei sa reduci saracia, cand vrei sa redai oamenilor posibilitatea de a merge, cand vrei sa educi lumea, nu poti da gres... Cu siguranta ca exista zeci sau mii de contraexemple la ceea ce am spus mai sus. Dar adaug din nou SINCER... cand vrei sa reduci saracia vei fi mereu auster cu propriile cheltuieli... cand vrei sa educi lumea sa nu mai se lase pacalita vei evita singur pacalelile... si asa te stabilizezi si ai posibilitatea sa te extinzi. Sinceritatea de care vorbesc echivaleaza cu profesionalismul. Profesionalismul si pragmatismul nu contrazic scopurile inalte, ci chiar sunt factori care duc la atingerea acestor scopuri.
.
Daca oamenii au reusit sa dezvolte in decursul evolutiei instincte atat de complexe precum dragostea si selectia sexuala, daca alocam cam 20 de ani pentru a ne creste copiii, atunci putem cu siguranta sa spunem ca si stimularea progresului general prin intermediul activitatilor de afaceri este la fel de natural precum dragostea, sexul si cresterea copiilor.
.
Intr-un post de la inceputul acestui an spneam ca un antreprenor sau un manager trebuie sa faca dragoste cu afacerea sa. Ei bine rodul acestei dragoste nu poate fi produsul sau serviciul pe care il vinde firma, ci chiar clientul. Si la fel cum niste parinti vor urmari dezvoltarea cat mai fructuoasa si sanatoasa a copilului lor, la fel si compania trebuie sa vizeze acelasi obiective pentru consumatorul sau.
.
Stiu ca ceea ce spun aici suna cel putin ciudat, contrazicand teoriile clasice ale pragmatismului financiar si tradand ideea de HOMO ECONOMICUS... ei bine, el nu exista cu adevarat... el este doar o masca pe care o purtam din cand in cand, dar in spatele acestei masti se gasesc oameni care au in interiorul lor inradacinate instinctele fundamentale de supravietuire a speciei.
.
Daca am incerca sa reducem risipa de energie si resurse facuta in directii eronate care ne aduc satisfactii de moment si am canaliza aceste resurse si energia intelectuala in directii care asigura indeplinirea unor scopuri inalte, fara a afecta radical beneficiile financiare (poate chiar crescandu-le pe termen lung), cu siguranta lumea ar fi un loc mai bun.
.
De exemplu publicitatea, vanzarile directe, amenajarea magazinelor etc. folosesc descoperirile psihologiei pentru a determina oamenii sa cumpere anumite produse sau sa manipuleze anumite decizii. Daca descoperirile psihologiei si acest efort ar fi indreptate catre a furniza marfuri mai bune sau mai accesibile sau ar fi indreptat pentru o mai buna informare a clientilor credeti ca ar fi mai rau?
.
Raspunsul este clar DA. Da va fi mai rau pentru cei care urmaresc doar sa ia banii oamenilor, oferindu-le foarte putin in schimb. Da... vor fi nefericiti multi dintre cei care urmaresc doar sa faca un ban. A! si vor mai fi nefericite multe companii farmaceutice care vand generice cam cu 20% mai scump doar pentru ca se face promovare agresiva si farmacistii sunt "stimulati" sa recomande anumite branduri in detrimentul concurentei cu preturi mai mici care vinde fix acelasi produs.
.
Poate ca exagerez putin cu aceste companii farmaceutice pentru ca strategii similare se practica si in alte piete unde produsele sunt foarte apropiate, doar ca in cazul medicamentelor este vorba de sanatate...
.
Raspunsul de mai sus este exact opus celui pentru beneficiar - client si pentru cei care vor sti sa faca eforturile pe care le-am enuntat. Pentru ei raspunsul este clar NU.
.
Progress Marks... acesta este noua cale in marketing....
.
.
Textul de mai sus (daca ati ajuns pana aici inseamna ca v-a placut) este un "intro" al unui dar pe care sper sa vi-l ofer peste nu foarte mult timp.