10 January 2010

De ce unii cred ca marketingul este creativ

Acest post nu este despre inovarea in marketing, ci despre ideea falsa in opinia mea ca unul din atributele marketingului este crativitatea, astfel persoanele care lucreaza in marketing ar trebui sa dea dovada de creativitate.
.
Marketingul pare creativ pentru unii pentru acei "unii" nu sunt suficient de bine pregatiti si nestiind ce trebuie sa faca - ce solutie sau ce algoritm sa aplice - sunt nevoiti sa inventeze ceva. Astfel marketingul cere creativitate. Totusi daca cei care aplica marketingul ar fi mai bine pregatiti ar sti ce solutie sa aplice si astfel nu ar fi nevoie de creativitate. Cei care nu sunt bine pregatiti in marketing trebuie sa fie creativi pentru a "(re)inventa roata".
.
In cei peste 100 de ani de cand exista marketing (asta daca nu luam in calcul si unele componente ceva mai vechi precum promovarea) s-au identificat suficiente strategii, tactici, metode si tehnici pentru toate componentele marketingului - strategie, cercetare, proiectare de produs, stabilirea pretului, comunicare si distributie.
.
Creativitatea reala in marketing apare atunci cand exista un aport personal unic pana in acel moment la o tactica sau o tehnica de marketing. Creativitatea este foarte importanta in comunicarea de marketing, dar doar la nivel de implementare - executie, nu si la nivel de strategie sau tactica de comunicare.
.
Pe langa comunicare si in celelalte componente ale marketingului poate aparea creativitatea (si de multe ori este binevenita), dar tot ca o serie de optimizari ale tehnicilor sau strategiilor deja existente.
.
Nu este nevoie sa inventam apa calda decat daca pana acum nu o cunoastem.
.
Cu cat stii mai multe, cu atat iti dai seama cat de putine stii...