18 May 2009

Turism prin Romania - Cum reusim sa facem lucruri incoerente

Saptamana trecuta mi-am petrecut-o facand o excursie prin Transilvania. Am trecut prin:
- Hunedoara,
- Timisoara,
- Oradea,
- Cluj-Napoca,
- Alba Iulia,
- Brasov.
.
In Hunedoara si Alba Iulia nu am ramas peste noapte, doar am vrut sa vedem Castelul din Hunedoara si Cetatea din Alba Iulia, facand mici escale de 2 ore fiecare.
.
Ei bine Castelul din Hunedoara este al doilea castel medieval din Romania care inca este "in picioare" (celalalt este castelul Bran).
.
Hunedoara este un mic orasel tipic pentru orasele industriale comuniste cu blocuri si zone industriale. Castelul este singurul lucru care merita cu adevarat vazut in acest oras. Castelul in sine este in curs de renovare - proiect finantat de Ministerul Culturii si la ce am vazut va arata super cand se va termina renovarea.
.
Dar sa ajungi la castel este o adevarata aventura pentru ca la intrarea in oras ai un indicator cat casa "Vizitati castelul mai aveti 4000 de metri, directia inainte". Am zis ca e super sa ai un astfel de indicator.
.
Ceva mai departe "Vizitati castelul mai aveti 3800 de metri directia inainte", apoi "castelul mai aveti 3600 de metri directia inainte" si am zis ca pentru a ajunge la castel trebuie sa mergem inainte pe o strada care parea a fi una din strazile principale ale Hunedoarei. Si mergand inainte am ajuns intr-un cartier de palate tziganesti cu turnuletze si vopsite in culori stridente.
.
Pana la urma am intrebat pe cineva daca stie unde e castelul si am primit raspunsul ca si ei il cauta si ca vin din directia opusa. Am intrebat pe cineva de la un chiosc si ne-a explicat.
.
Nu era foarte greu sa ajungi la castel. Trebuia doar sa faci la dreapta din strada mare, apoi la stanga si apoi din nou la dreapta. Nu e deloc complicat, dar indicatoarele lipseau cu desavarsire.
.
La Alba Iulia situatia a fost si mai confuza. Alba Iulia este un oras resedinta de judet, dar tot un oras tipic comunist cu blocuri urate. Totusi in Alba Iulia exista zona cetate care are cladiri istorice foarte frumoase si renovate, acolo se gaseste si biserica in care a fost incoronat Ferdinant I ca rege al Romaniei mari, acolo se afla si o cetate medievala care pana acum 3 ani a fost depozit de armament si de 3 ani se renoveaza foarte frumos cu bani de la Ministerul Culturii, chiar merita vazuta si intr-un viitor nu foarte indepartat va fi un super punct de atractie turistica.
.
Ei bine intram noi in Alba Iulia si vedem un indicator "Cetate la dreapta" mergem ce mergem la pe drumul indicat si nimic. Pana la urma intrebam un taximetrist care ne spune sa mergem inainte. Mai mergem.
.
Apoi intr-o intersectie vedem un indicator "Cetate la stanga" dau sa virez stanga in intersectie si ma intampina un semn mare cu "Accesul interzis, sens Interzis". Trag o injuratura la adresa primariei din Alba Iulia si merg mai departe sperand ca voi gasi un alt drum sa ajungem la cetate. Ne ma invartim putin si gasim un nou indicator "Cetate la dreapta". Super! Dau sa virez dreapta "Sens Interzis". Intr-un final cu chiu cu vai am reusit sa gasim cetatea.
.
Avem atractii turistice, Ministerul Culturii le renoveaza, dar este atat de greu sa ajungi la ele...
.
Cred ca pana la construirea brandului turistic Romania trebuie sa punem indicatoare corecte catre atractiile turistice si sa facem niste drumuri pe care sa poti merge macar cu 80-90 KM/ora in medie.