4 January 2009

Criza financiara, Progresul social si Lama de ras

Lama de ras mi se pare cel mai elocvent exemplu pentru cum functioneaza marketingul, afacerile si intr-un final societatea umana in acest moment.

Lama de ras a fost inventata de King Camp Gillette. El a inventat lama de ras de (oarecum) unica folosinta. A fost un progres pentru ca lama de ras a inlocuit briciul. Lama de ras inventata de Gillette a facut barbieritul mult mai usor si a permis ca toti barbatii sa se barbiereasca singuri.

Lama de ras a cunoscut multe imbunatatiri in decursul anilor si actualmente a ajuns un instrument care aduce a filme SF.

Dupa ce era aparatului de ras cu lame inlocuibile a trecut au aparut aparatele de ras cu lama incorporata. Apoi s-a revenit la aparatele de ras cu lama inlocuibila, dar mai avansate decat prima inventie a lui Gillette.

La inceput aparatele de ras aveau o singura lama. Apoi au aparut aparatele de ras cu 2 lame. Apoi cele cu 2 lame flexibile, apoi cele cu doua lame flexibile si cu fire de protectie, apoi cele cu doua lame flexibile si cu banda de cauciuc, apoi cele cu doua lame flexibile, cu banda de cauciuc si cu cap flexibil, apoi aparatele de ras cu doua lame flexibile, cu banda de nu's ce material imbibat cu aloe vera, cu cap flexibil etc.

Apoi a venit revolutia in lame de ras... a aparut aparatul cu trei lame, desigur flexibile, cu cap flexibil, cu banda de cauciuc etc.

Apoi acelui aparat i s-au adaugat vibratii... sincer nu stiu la ce ar putea folosi respectivele vibratii, dar cica e un mare progres.

Si asa am ajuns acum la aparatul de ras cu 5 lame flexibile, banda de cauciuc, cap flexibil si vibratii.

De fiecare data cand aparea o noua inovatie in materie de aparate de ras ni se comunica faptul ca noua lama de ras are multiple beneficii - ca face barbieritul mai fin, ca irita mai putin, ca nu exista riscul sa te tai cand te barbieresti, ca reduce presiunea pe piele etc.

In anul 2009 avem acest super mega extra aparat de barbierit cu 5 lame, banda de cauciuc, vibratii, cap flexibil si cate si mai cate. Sunt curios care este urmatorul pas. Probabil ca vom asista in urmatorii 2-3 ani la aparitia aparatului de ras cu 7 lame, cu vibratii reglabile pe trepte de vibratie etc., iar in urmatorii 5 - 7 ani la aparatia aparatului de ras cu 10 lame, iar peste inca 5 ani la aparitia aparatului de ras cu 35 de lame.

Deja banalul barbierit zilnic a devenit o adevarata stiinta, un proces atat de complex incat ai nevoie de un super aparat cu care sa te razi. Si stiti ce... in anii care urmeaza lucrurile vor deveni din ce in ce mai complicate.

Lucrurile vor deveni mai complicate pentru ca Procter & Gamble (care a cumparat compania Gillette) va investi in continuare milioane de dolari in cercetarea asupra barbieritului (mie mi se pare un fel de analiza a efectului razelor de luna asupra galosilor de guma). Acesti bani vor trebui recuperati cumva, cel mai probabil prin lansarea unor noi aparate de ras, prin investirea altor cateva milioane de dolari (care si ei trebuie recuperati) in promovarea si distribuirea acestor aparate de ras.

Nu fac un proces de intentie companiei P&G. Asa functioneaza mii de afaceri cu diverse produse.

Ma intreb daca King Camp Gillette si-a imaginat la cea mai crunta betie ca inventia lui va ajunge ceea ce este astazi. Cel mai probabil ca nu. Omul a vrut sa faca un ban prin simplificarea barbieritului. Acum cei care incaseaza bani din lamele de ras castiga bani din complicarea barbieritului.

Un alt exemplu sunt papusile Barbie (si nu numai Barbie). Am auzit, de la o verisoara a mea care are o fetita de 4 ani, ca exista papusi care au bebelusi (desigur papusi) si ca bebelusii respectivi fac pipi si, desigur, exista scutece de unica folosinta pentru bebelusii papusi.

Copiii din generatia parintilor mei se bucurau daca aveau o papusa de carpa umpluta cu calti. Copii din 2009 au papusi care au bebelusi care fac pipi si trebuie sa fie schimbati.

Probabil ca in viitor vor aparea papusile care au bebelusi care cresc... desigur nici un copil nu va avea prea multa rabdare sa creasca bebele papusa si acestia vor creste intr-o saptamana cat un om intr-un an. Si dupa 4 saptamani bebeii papusa vor incepe sa se masturbeze, dupa 10 saptamani vor veni acasa cu ochii umflati, dupa 14 saptamani vor mirosi a fum de tigara, dupa 16 saptamani vor face sex etc.

Ma intreb cati parinti ar dori ca fiicele lor de 4-5 ani sa se joace cu papusi care se masturbeaza si miros a fum de tigara.

Ceea ce am prezentat mai sus sunt scenarii extreme, dar plauzibile daca vom merge pe liniile deja existente.

Uriasa majoritate a companiilor incearca sa imbunatateasca ceea ce deja exista si functioneaza bine. Da era nevoie sa se progreseze de la primul aparat de ras inventat de Gillette. Da era nevoie sa se progreseze de la papusa de carpa umpluta cu calti.

Dar pana unde?

Eforturile si implicit investitiile companiilor se duc catre a face ceea ce exista deja mai mult si mai bine (desi cred ca nu stiu exact ce inseamna mai bine).

De ce toate aceste eforturi si investii? Pentru a face barbieritul mai complicat? Pentru a face un copil de 4 ani sa aiba grija schimbarii scutecelor la papusi?

Raspunsul este mai simplu si mai cinic... pentru a lua mai multi bani... lama de ras cu 5 lame este mai scumpa decat cea cu 2 lame si in plus este un motiv sa cumperi ceva nou, ceva revolutionar care va fi revolutionat peste mai putin de 2 ani.

Cred ca in realitate sunt eforturi inutile, bani aruncati doar pentru a ii face pe grasi mai grasi. Nimeni nu are nevoie de aparatul de ras cu 15 lame, la fel cum nu are nevoie de aparatul cu 10 lame, la fel cum nu are nevoie de cel cu 5 lame.

Nici un copil nu are nevoie sa schimbe scutece la varsta de 4 ani.

Si atunci apare intrebarea de ce se fac aceste lucruri. De ce eforturile intelectuale ale unor minti luminate se indreapta catre a crea lucruri inutile?

Banii sunt un raspuns, dar este mai mult decat atat. Este lipsa curajului si viziunii.

Henry Ford nu a avut o viziune de a crea zeci de modele de masina care sa nu se vanda si compania sa ajunga sa ceara ajutor de stat. El a avut o viziune mult mai simpla - sa faca automobilul accesibil poporului.

King Camp Gillette nu a visat la aparatul de ras cu 5 lame si cu vibratii. El a vrut sa castige bani facand barbieritul usor, accesibil oricui.
Criza economica (cat exista in mod natural si cat este indusa) provine si de la goana pentru mai mult, mai nou, mai repede.
Trebuie sa invatam sa ne oprim ... Drumurile nu sunt infinite. Toate se opresc undeva.

Incetati sa produceti lucruri de care nimeni nu are cu adevarat nevoie!