22 February 2009

Tipologia Companiilor - Corporatiile INERTE

Companiile se impart in functie de activitatea de marketing si cea de dezvoltare a produselor in urmatoarele categorii:
1. Corporatii Inerte,
2. Imitatori,
3. Paraziti,
4. Creatori.
.
Corporatiile inerte sunt companii mari care detin produse care au cote importante din piata pe care actioneaza. De obicei pietele pe care actioneaza sunt mature si exista un numar mic de actori care chiar conteaza (intre 2-6).
.
Corporatiile inerte vand de cele mai multe ori produse (au oferte) banale, produse care nu ies cu cine site ce in evidenta pe piata. De exemplu Detergentii de rufe sau cei de vase. Toti scot petele sau indeparteaza grasimea (ca doar d'aia sunt detergenti).
.
In cazul acestor corporatii inerte dezvoltarea produsului inseamna de cele mai multe ori mici imbunatatiri ale produsului sau mici adaugiri. Ele nu doresc sa faca schimbari radicale in ceea ce priveste produsul pentru ca si-ar afecta pozitia pe care o au pe piata respectiva.
.
Pietele pe care aceste firme actioneaza sunt de cele mai multe ori piete mari si oarecum stabile - au cresteri sau scaderi mici de la an la an, iar pe piata actioneaza cativa actori care fac jocurile.
.
Fiecare dintre aceste corporatii inerte beneficiaza de puterea inertiei pentru produsele (brandurile lor).
.
Puterea inertiei nu este nimic rau. Ea inseamna ca un cumparator s-a obisnuit sa foloseasca (sa cumpere) brandul X si asa va face in continuare, chiar daca alte branduri incearca sa il convinga. De cele mai multe ori este vorba de produse sau servicii de uz curent, cu valoare nu foarte mare.
.
De exemplu daca eu m-am obisnuit sa alimentez de la Statia AGIP din capatul strazii mele, voi prefera sa alimentez in apropierea casei de la AGIP in loc sa caut o alta benzinarie. In acest caz AGIP beneficiaza de puterea inertiei.
.
In Romania si in toata Europa de Est puterea inertiei inca nu este foarte vizibila pentru ca avem piete libere de 20 de ani. Imaginati-va ce inseamna puterea inertiei pentru branduri care au insotit cateva generatii. Daca bunica folosea sare de bucatarie marca X, mama a folosit sare de bucatarie marca X, cel mai probabil si copiii acelei familii vor folosi sare de bucatarie marca X.
.
In activitatea de marketing Corporatiile inerte se bazeaza foarte mult pe cercetari de marketing, cunosc foarte bine o multitudine de caracteristici ale clientilor lor, isi cunosc foarte bine concurenta etc.
.
De asemenea o mare parte din activitatea de marketing este reprezentata de comunicarea de marketing. Tocmai pentru ca pe de o parte produsele pe care le vand nu au nimic deosebit, iar pe de alta parte pentru ca beneficiaza de puterea inertiei si actioneaza in piete oarecum asezate, aceste companii nu pot folosi produsul ca principala arma. Ele sunt nevoite sa foloseasca comunicarea pentru a isi mentine inertia si cota de piata.
.
Astfel demersurile de comunicare ale corporatiilor inerte sunt dintre cele mai complexe si consistente. Bugetele alocate comunicarii de marketing sunt uriase, dar si necesare pentru mentinerea inertiei care le caracterizeaza.
.
SFAT: Nu intrati in concurenta directa cu o Corporatie Inerta pentru ca va va zdorbi ca pe un gandac.
.
SFAT: Nu actionati precum o corporatie inerta decat daca aveti la dispozitie sumele de bani pe care acestea le au.
.
Corporatiile inerte se bazeaza pe puterea lor financiara pentru a contracara (sau cumpara) potentiali concurenti din alta categorie de companii.
.
De obicei corporatiile inerte sunt in primele 3 locuri din piata pe care actioneaza.